Rutiner för reparationer

28 juli 2020 jonas olsson

På olika företag har man olika rutiner när det gäller reparationer av fordonsflottan. Det kan gälla såväl vilken verkstad som man ska använda som hur man köper in material för reparationen. Större företag har ofta avtal med verkstäder som lagar lastbilar. Dessa kan finnas över hela landet ifall såväl företaget som verkstaden finns representerade på fler än en ort. Fördelen med att skaffa avtal med en verkstad och en säljare av lastbils delar i Jönköping är att man får ett bättre pris och oftast också snabbare och bättre service.  

 

Delar på hyllan  

Om man har många lastbilar så är det ofta så att man använder sig av samma märke och ibland även årsmodell, vilket innebär att det återkommande är samma delar som behöver bytas. Ett företag som säljer lastbils delar kan då vara förutseende och se till att de har de delar på hyllan som ofta behöver bytas. På det viset slipper kunden vänta eller lastbilen bli stående ur funktion. Detsamma gäller inför service. Lastbilarna går ofta lika mycket och därför är det dags för samma typ av service ungefär vid samma tillfälle. Genom att lagerhålla de varor som kunden behöver kan man garantera en god service. Då behöver inte kunden vänta eller vända sig till någon annan konkurrent för lastbils delar.  

 

 

Godkännande av åtgärd

För att ett inköp av lastbils delar ska ske så räcker det inte med ett avtal. Det ska även godkännas av den som inom företaget har inköp som ansvar. Det är en rutin som alla större företag har för att det inte ska bli felinköp eller onödiga inköp som skadar budgeten. Även när man har någon som är fordonsansvarig så finns det alltid en högre chef som ska attestera och därmed godkänna inköpen. Normalt brukar det inte vara några problem men man ska som inköpare kunna motivera köpen.

Fler nyheter

14 november 2022

Dags för förskola